Att satsa på ett par ordentliga gymskor kan vara riktigt smart och det är även tid att inse att olika typer av träning faktiskt kräver olika sorter skor. Håller du på med flera olika sorters träning är det därför hög tid att du smiter ut på stan och letar rätt på flera par skor, ett par för vardera träningstyp.

Rätt skor hjälper dig att undvika:

  • Fotskador
  • Knäskador
  • Andra belastningsskador

Skorna är din kontakt med golvet eller marken, och hjälper till att reducera stötar som fötterna och knäna får ta emot i varje steg och under varje hopp. Med ett par dåliga skor som inte är utvecklade för rätt typ av fysisk aktivitet får både muskler och senor sig en törn varje gång du tränar. Något som gäller för alla skor är dock att de ska kännas sköna att ha på sig, och det bästa är såklart om butiken du är i har ett löpband så att du kan testa skorna innan köpet. Gör det ont i fötterna (exempelvis i hålfoten) är skorna inte rätt, tårna ska inte heller nudda skon framtill när du står upp och att ha ungefär 1 cm tillgodo är faktiskt inte helt fel.

Skor för löpning bör:

  • Dämpa nedslaget i stegen
  • Vara stabila åt sidorna
  • Bidra till god ventilering
  • Ha ett bra grepp mot underlaget

Skor för gymträning bör:

  • Vara mycket stadiga
  • Vara stabila åt båda sidorna
  • Ge ett bra stöd för hålfot och häl

Skor för jympa bör:

  • Dämpa stötar från hopp
  • Hjälpa till att stabilisera fötter efter hopp
  • Ge bra stöd på sidorna
  • Ha bra ventilation
  • Har en mjuk sula som möjliggör rörelse